Home

Ny kampagne fra Lex: Alle skal vide, at de kan slå op

: 10.07.2024

Grafik, blå baggrund og hvid tekst med ordene "Slå op med dine studerende" med Lex logo nedenunder

Lex – Danmarks Nationalleksikon lancerede den 14. oktober en landsdækkende kampagne, hvor borgerne opfordres til at slå op – med fake news, misinformation, tvivl og usikkerhed. Kampagnen vil kunne ses på TV2, YouTube og Meta. AAU bakker op om kampagnen.

Ny kampagne fra Lex: Alle skal vide, at de kan slå op

: 10.07.2024

Grafik, blå baggrund og hvid tekst med ordene "Slå op med dine studerende" med Lex logo nedenunder

Lex – Danmarks Nationalleksikon lancerede den 14. oktober en landsdækkende kampagne, hvor borgerne opfordres til at slå op – med fake news, misinformation, tvivl og usikkerhed. Kampagnen vil kunne ses på TV2, YouTube og Meta. AAU bakker op om kampagnen.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation og Public Affairs.
Grafik: Lex

Misinformation er en kæmpe trussel mod demokratiet. Skal man tro World Economic Forum, er misinformation og desinformation den største globale trussel overhovedet. Med næsten en kvart million artikler, mere end 3,5 mio. sidevisninger per måned og flere end 800 forskere og andre fagpersoner tilknyttet, er Lex landets største site for forskningsformidling.

For at udbrede kendskabet til sitet søsættes nu en national kampagne, som skal sikre, at flere ved, at de på Lex har mulighed for at finde troværdig viden på dansk.

Lex er et fælles projekt, finansieret af os alle sammen, og AAU bakker op om kampagnen.

I den forbindelse tager lex.dk navneforandring til Lex – Danmarks Nationalleksikon og får ny visuel identitet.
Kampagnen er finansieret af en bevilling fra Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Hvis du har lyst til at se nogle af kampagneelementerne eller dele budskaberne med studerende, kan du kigge med på lex.dk.

Denne artikel er skrevet på baggrund af materiale tilsendt fra Lex.dk.