Jump to content

Nye res­sour­cer fra Uni­ver­si­tets­bib­li­o­te­ket

Published online: 15.01.2024

Med årsskiftet byder vi velkommen til en række nye og efterspurgte ressourcer, som biblioteket har tegnet abonnement på. Fælles for dem alle gælder, at samtlige studerende og ansatte ved AAU får adgang.

Nye res­sour­cer fra Uni­ver­si­tets­bib­li­o­te­ket

Published online: 15.01.2024

Af Kasper Løvschall, Aalborg Universitetsbibliotek. Foto: Public domain.

Med indgangen til det nye år kan vi præsentere en række nye ressourcer, der er nu er blevet tilgængelige via universitetsbiblioteket. Det er ressourcer, vi gennem længere tid har modtaget flere forespørgsler på. Fælles for dem alle er, at det er en række nichemedier, der samtidig har en bred appel for mange fag- og interesseområder.

Monitormedier

Vi udvider vores nuværende abonnement på Byrummonitor med to nye medier fra Monitormedier. Monitormedier henvender sig generelt til læsere, der er optaget af, hvordan vores velfærdssamfund skal udvikle sig, og som værdsætter uafhængig, faglig og seriøs journalistik og levende debat.

Ingeniørens PRO og PLUS-medier

Med vores abonnement på flertallet af nyhedsmedier fra Teknologiens Mediehus får vi adgang til viden om nyeste teknologiske løsninger på tværs af fagområder, markeder og landegrænser. Der er et særligt fokus på tendenser, løsninger og rammevilkår, og teknologiske nybrud. Innovation, forskning og brug af teknologi.

• Samtlige artikler på ing.dk
  • BuildingTech (om renovering, drift og vedligehold af bygninger i såvel den offentlige som den private sektor)
  • CareTech (om velfærdsteknologi i Danmark)
  • ComplianceTech (om data compliance og konkrete værktøjer til, hvordan organisationer overholder reglerne og er compliant på den mest effektive måde)
  • DataTech (om danske virksomheder, kommuner og institutioners arbejde og strategier med at skabe mere værdi ud af data)
  • DigiTech (om offentlig digitalisering og it-projekter)
  • GridTech (om teknologi knyttet til elnettet, om integrationer og grøn omstilling)
  • MobilityTech (om den mest sikre, effektive og miljørigtige transport)
  • TechManagement (om ledelse i den teknologiske transformation, forandringsledelse, projektledelse m.v.)
  • WasteTech (om affaldsprojekter i kommunerne samt hos private virksomheder)
  • WaterTech (om de nyeste teknologiske løsninger i vandsektoren - fra klimasikring til drikke- og spildevandsbehandling)
  • Version2 (et bredt it-medie med en samfundsorienteret og teknologisk-faglig profil)
  • Radar (om tech, digitalisering, privacy, etik, overvågning, algoritmer og techgiganter i perspektiv af, at teknologi både er politisk og samfundsforandrende)

Der er hermed også adgang til at læse ugeavisen INGENIØREN. Det forudsætter pt. oprettelsen af et personligt login til ing.dk og pro.ing.dk såfremt man oplyser sin AAU-Mail. Dette giver samtidig adgang til at abonnere på ugentlige nyhedsbreve fra PRO-medierne.

Er du allerede er medlem af IDA, eller i forvejen abonnent på medier fra Teknologiens Mediehus, kan du blot fortsætte med at bruge din eksisterende brugerprofil. Benytter du links via biblioteket, vil du automatisk få adgang svarende til ovenstående.

CleantechWatch

Sidst men ikke mindst har vi nu adgang til CleantechWatch fra Watch Medier. Det beskæftiger sig med at dække de danske aktører inden for affald, genanvendelse og renovations, vand-, spildevandsforsyninger og miljøteknologiske løsninger.

I forvejen giver universitetsbiblioteket adgang til medierne: MedWatch, MediaWatch, EnergiWatch samt FinansWatch.

Farvel til

For at skabe luft i økonomien til de nye abonnementer har vi samtidig været nødt til at sige farvel til en række af vores titler. Disse er blevet valgt ud fra kriterierne faglig dækning og pris kontra forbrug.

• Proceedings of the American Mathematical Society fra American Mathematical Society
  • Database of latin dictionaries fra Brepols Publishers
  • International Directory of Company Histories fra Gale Cengage
  • Tourism analysis fra Cognizant Communication Corp